Jako podsektor branży dekoracji wnętrz, przemysł ceramiczny w Chinach powstrzymuje się. Ale teraz jego status stopniowo rośnie na rynku dekoracyjnym. Czy to z punktu widzenia jakości personelu, postawy menedżerów, praktyk zarządzania czy procesów operacyjnych – przemysł ceramiczny w Chinach jest obiecujący. Rosnąca presja ze strony przepisów ochrony środowiska, ostra konkurencja rynkowa i rosnący RMB nie wpłynęły na żywotność chińskiego przemysłu ceramicznego.

Jakość zarządzania można poprawić

Od lat 90-tych rosnące krajowe i międzynarodowe zapotrzebowanie na ceramikę doprowadziło do powstania kilku dużych firm ceramicznych, które z kolei dały początek quasi-zawodowym talentom w przemyśle ceramicznym. Szybki rozwój chińskiego przemysłu elektronicznego w ostatnich latach jest częściowo spowodowany skuteczną promocją dużej liczby talentów menedżerskich. W związku z tym branża ceramiczna jest zobowiązana do podjęcia kroku w kierunku poprawy jakości własnego personelu poprzez rekrutację talentów menedżerskich z innych odnoszących sukcesy branż.

Niemniej jednak w chińskim przemyśle ceramicznym nadal istnieje wiele firm rodzinnych, a powszechny nepotyzm wśród tych firm niewątpliwie ograniczy ich długofalowy rozwój. Chociaż niektóre firmy rodzinne zaczynają doceniać znaczenie profesjonalnych menedżerów, nadal brakuje między nimi zaufania. Często zdarza się, że całe kierownictwo zostaje usunięte z szefa w tej branży. Kluczem do tego problemu prawdopodobnie nie jest to, czy istnieje firma rodzinna, ale czy właściciel jest świadomy stosowania nowoczesnych filozofii zarządzania i metod prowadzenia firmy.

Zaawansowane techniki produkcji

Produkcja ceramiki w Chinach została dziś zmodernizowana i uprzemysłowiona, a poziom automatyzacji również rośnie. Chociaż praktyki zarządzania i kultury korporacyjne mogą się różnić w różnych prowincjach, wykorzystanie technologii i procesów produkcyjnych w firmach jest bardzo podobne. Doprowadziło to nieuchronnie do jednorodności między stylami produktów, przy dużej ilości i niskim zróżnicowaniu produktów na rynku. Wysoki wolumen z pewnością mógłby przynieść korzyści cenowe eksportowi ceramiki z Chin, ale wywołał również poważną krytykę antydumpingową w innych krajach. Wiele chińskiej ceramiki jest sprzedawanych jako produkty OEM dla zagranicznych marek bez etykiet pochodzenia. W przeciwnym razie wielu chińskich konsumentów prawdopodobnie stwierdziłoby, że ich importowane w domu kosmetyki TOTO są w rzeczywistości „wyprodukowane w Chinach”.

Dlatego niektórzy eksperci branżowi zwracają uwagę, że chiński przemysł ceramiczny nadal ma dość dobre procesy produkcyjne, ale nadal nie ma marki i mentalności marketingowej. Pozytywnym akcentem jest fakt, że niektóre firmy dostrzegły znaczenie międzynarodowego zarządzania i innowacji i zaczęły testować nowe modele zarządzania i operacyjne.

Innowacyjne myślenie i projektowanie to wciąż słabości

Produkty Copycat są szeroko stosowane w chińskim przemyśle produktów dekoracyjnych. Wiele chińskich firm ceramicznych potrafi dobrze i szybko kopiować produkty, dlatego przedstawiciele chińskiej ceramiki nie są mile widziani na niektórych międzynarodowych targach. Podczas gdy chińskie firmy potrafią tworzyć doskonałe produkty naśladujące, wielu z nich brakuje innowacyjnych pomysłów i prac projektowych. Dr. Zhang Mengyou, dyrektor generalny Eagle Brand Holdings, chińskiej firmy ceramicznej notowanej w Singapurze, powiedział, że chińskie firmy ceramiczne powinny zwracać uwagę na innowacje marketingowe oprócz rozwoju technologicznego i produkcyjnego. Powiedział, że rozległa świadomość marketingowa nie polega na planowaniu pojedynczej kampanii lub wydarzenia, ale raczej na mobilizowaniu całego personelu organizacyjnego do ciągłego wprowadzania innowacji, co jest milowym krokiem od „Made in China” do „Created in China” .

Problemy z zanieczyszczeniami

W porównaniu z innymi produktami dekoracyjnymi, takimi jak podłogi, meble i oświetlenie, chiński przemysł ceramiczny jest narażony na większe zanieczyszczenie środowiska i kontrowersje na już konkurencyjnym rynku. Nowe środki w zakresie efektywności energetycznej wprowadzone przez rząd centralny niewątpliwie doprowadzą do zaostrzenia wymagań środowiskowych dla firm ceramicznych w większości województw. To, czy problemy środowiskowe można poprawnie rozwiązać, jest nie tylko kluczem do zgodności przedsiębiorstwa ceramicznego z lokalnym środowiskiem i zasobami, ale także ważnym miernikiem społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa w społeczności.

Niska koncentracja przemysłu

W porównaniu z wieloma innymi zagranicznymi branżami produkcji płytek i wyrobów sanitarnych, chiński przemysł sanitarny nadal nie ma dominującej marki, co znajduje odzwierciedlenie w całej branży produktów dekoracyjnych. Jest kilka większych firm, ale nie było prawdziwych liderów. Chociaż wiele dużych firm utworzyło ogólnokrajowe sieci dystrybucji, ich przewaga konkurencyjna często występuje w ich macierzystych regionach. Dlatego chiński przemysł ceramiczny domaga się większego wpływu na markę.

Z drugiej strony potrzeba ulepszeń i konsolidacji może również oznaczać możliwości i perspektywy. Firmy z produktami dekoracyjnymi, które próbują budować swoje marki, lub te, które skorzystały na dynamicznie rozwijających się rynkach kapitałowych, z pewnością mają potencjał, by rosnąć w siłę. Relokacja i restrukturyzacja przemysłu ceramicznego na terenie województw oraz rozwój marek regionalnych niewątpliwie zaostrzy konkurencję na rynku na niektórych rynkach regionalnych. Pomimo odmiennego pozycjonowania marki i klientów docelowych wzrost marek regionalnych prawdopodobnie będzie miał znaczący wpływ na chiński przemysł ceramiczny w najbliższej przyszłości.

Wniosek

Przemysł ceramiczny nie jest typowym przemysłem o wschodzie słońca, ale wciąż ma wiele opcji. Silny popyt na wyroby ceramiczne w Chinach, będący wynikiem zmian makroekonomicznych i pozytywnego popytu na nieruchomości, stworzył przemysłowi ceramicznemu bezprecedensową szansę. Z perspektywy makroekonomicznej nadal istnieje znaczne pole do wzrostu konsumpcji artykułów dekoracyjnych w chińskich gospodarstwach domowych, a struktura demograficzna kraju wskazuje również na szczytowy okres dla firm rodzinnych i związanej z tym konsumpcji. Tendencja do stosowania bardziej modnych i niszowych produktów dekoracyjnych w Chinach ma również ogromny potencjał dla przemysłu ceramicznego. Dlatego można zasadnie stwierdzić, że mimo pewnych problemów powinniśmy z optymizmem patrzeć na perspektywy przemysłu ceramicznego w Chinach.