Sieci społecznościowe, znane również jako media społecznościowe, to sieć internetowa, w której grupa ludzi jest połączona przyjaznymi więzami, relacjami zawodowymi lub rodzajem wspólnego zainteresowania i pasji. Zawiera wiele narzędzi internetowych, których ludzie mogą używać do komunikowania się, interakcji, interakcji i współpracy w czasie rzeczywistym, aby umożliwić wymianę informacji.

Wraz z pojawieniem się technologii Web 2.0 media społecznościowe i serwisy sieciowe stały się bardzo popularne. Niektóre przykłady technologii Web 2.0 to osobiste dzienniki internetowe, takie jak blogi. Mikroblogi, takie jak Twitter; sieci społecznościowe takie jak Facebook, MySpace; profesjonalne sieci takie jak LinkedIn; Wiki, witryny do udostępniania wideo, takie jak YouTube; Witryny społecznościowe, takie jak pyszne; Witryny do udostępniania zdjęć, takie jak Flickr; Strony zatwierdzające prezentację, takie jak udostępnianie slajdów; Podcasty, fora, wirtualny świat jak Second Life. W przeszłości sieci społecznościowe były rozwijane jako narzędzie do łączenia rodziny i przyjaciół. Obecnie rozwinęło się w skuteczne narzędzie do dzielenia się wiedzą, z którego korzystają wyłącznie prywatne i nieprywatne organizacje, które komunikują swoje zainteresowania, kontaktują się z klientami lub interesariuszami, promują i sprzedają produkty oraz zwiększają ich widoczność dla globalnej publiczności.

Siła mediów społecznościowych i sieci polega na ich wszechstronności – każdy w sieci może wyrazić się w dowolnym momencie i w dowolnym języku. Przewaga nad tradycyjnymi mediami, takimi jak gazety, radia i telewizja, polega na tym, że ludzie otrzymują informacje z pierwszej ręki w czasie rzeczywistym, a wiadomości, wydarzenia lub informacje mogą być natychmiast przekazywane do innych sieci i przekazywane szerszej publiczności. Łatwość, z jaką ludzie mogą się łączyć i wyrażać swoje opinie, oraz szybkość, z jaką rozpowszechniane są informacje, sprawiły, że media społecznościowe i sieci stały się jeszcze bardziej dynamiczne i popularne. Globalne agencje informacyjne, takie jak CNN, Al Jazeera i BBC, instytucje badawcze, takie jak Europejska Organizacja Badań Jądrowych (CERN), Intel oraz kilka globalnych firm i organizacji, korzystają z mediów społecznościowych, aby przekazywać swoje wiadomości szerszej publiczności

Sieci społecznościowe można również wykorzystać do wzmocnienia społeczeństwa i społeczności. Przykładem jest sieć „BraveHeart Women”. Jest to portal społecznościowy dla kobiet, w tym kobiet, które czują się bezpiecznie i kierują się własnym sercem i instynktem życia. Strona została zaprojektowana przez Dr. Stworzyła Ellie Drake, która wyobrażała sobie łączenie kobiet z całego świata, aby pomagać sobie nawzajem w prowadzeniu celnego życia z pasją i dobrobytem. Witryna regularnie oferuje wywiady z kobietami, które mają jakiś cel w życiu, i zachęca wiele innych osób do zgłaszania się i nadawania sensu ich życiu. Innym przykładem sieci społecznościowej dla jednej rzeczy są Changents. Changents to prywatna i prowadzona przez Alexa Hofmanna i Derona Triffa platforma do opowiadania historii i sieci społecznościowych. Sieć oferuje profile multimedialne ludzi, tzw. Agentów zmian, którzy są zaangażowani w pozytywne zmiany w zakresie globalnego ocieplenia, pomocy w przypadku katastrof, energii, edukacji, środowiska, odpowiedzialności korporacyjnej, zdrowia, bezdomności, praw człowieka, głodu, polityki, tolerancji. Przemoc, terroryzm oraz wojna i konflikty. Ci agenci zmian dzielą się swoimi bieżącymi osobistymi historiami za pośrednictwem filmów, zdjęć, blogów, Twittera i innych mediów. Społeczność Changents składa się z agentów zmiany i sympatyków – termin używany do opisywania sympatyków z całego świata, którzy łączą się i pomagają zmieniać agentów na stronie. Osoby wspierające mogą tworzyć profile osobiste i wchodzić w interakcje z agentami zmian i innymi osobami wspierającymi poprzez komentarze, prośby o działania (możliwości zaangażowania / wsparcia) oraz funkcję wiadomości od Changents.

Powyżej znajdują się dwa przykłady niektórych rodzajów serwisów społecznościowych. Funkcje mediów społecznościowych różnią się w zależności od zamierzonego zastosowania. Istnieją strony internetowe będące przedmiotem ogólnego zainteresowania oraz strony internetowe, na których można nawiązać bardziej profesjonalne kontakty i prowadzić ukierunkowane dyskusje. Aby korzystać z mediów społecznościowych w najlepszy możliwy sposób, konieczne może być posiadanie konta w różnych witrynach. Na przykład można użyć konta Facebook do globalnej sieci, konta Twitter do mikroblogowania, konta YouTube do udostępniania filmów, pokazu slajdów do udostępniania prezentacji itp. Aktualizacja wielu serwisów społecznościowych nie jest łatwym zadaniem. Wraz z postępem technologii komputerowej można jednak zintegrować różne media społecznościowe – aktualizacja jednej jest zautomatyzowana w drugiej. Na przykład, jeśli zaktualizujesz swój status lub udostępnisz informacje na Facebooku, możesz również zaktualizować je na swoim koncie na Twitterze bez faktycznego dostępu do strony na Twitterze. Oznacza to, że aktualizujesz lub udostępniasz swoje informacje wszystkim znajomym w różnych sieciach. Wyobraź sobie, że musisz to zrobić osobno dla każdej strony!

Internet w połączeniu z mediami społecznościowymi stworzył dynamiczną i niezbędną platformę i infrastrukturę komunikacyjną na miarę XXI wieku. Korzystając z urządzeń, takich jak smartfony i tablety, użytkownicy mogą łączyć się z sieciami społecznościowymi w dowolnym miejscu i czasie, pod warunkiem, że są one podłączone do Internetu. Większość z tych urządzeń jest obecnie wyposażona w widżety z różnych mediów społecznościowych, które zapewniają doskonały i łatwy sposób na pozostanie w kontakcie z siecią i komunikację w razie potrzeby. Jest to ogromna zaleta pod względem łączności z wiedzą, ponieważ użytkownicy nie potrzebują już dostępu do komputerów lub innych mediów w celu wymiany informacji. Mogą udostępniać te informacje za pośrednictwem urządzeń przenośnych, gdy widzą lub spotykają się z wydarzeniami – podczas podróży, w pracy lub w dowolnym miejscu. Co się stanie, gdy ta funkcja sieci społecznościowej zostanie przekształcona w wsparcie społeczności podczas przygotowywania na wypadek katastrofy w celu zapewnienia informacji lokalnie w obszarach katastrofy w celu przesłania informacji? Twitter stał się źródłem informacji i wiadomości dla wielu – dla mnie Twitter jest pierwszym źródłem globalnych wiadomości. Podczas pracy na komputerze tweety pojawiają się na ekranie, informując mnie o bieżących wydarzeniach. Zasubskrybowałem kilka głośników wysokotonowych, takich jak BBC, CNN, New York Times i kilka innych. Dzięki aplikacji takiej jak Yoono mogę połączyć wszystkie moje sieci społecznościowe w jednym oknie, więc nie muszę logować się na inne konta, aby otrzymywać aktualizacje. Oszczędza to dużo czasu na śledzenie wszystkich moich sieci – wersja Yoono na komputery stacjonarne, ponieważ dodatki FireFox i Chrome są dostępne za darmo.

ICIMOD ma Facebooka i Twittera do wymiany wiadomości, wydarzeń i innych informacji. i YouTube do udostępniania krótkich filmów. Narzędzia te pomagają osobom zainteresowanym / o ICIMOD w skuteczny sposób dowiedzieć się o działaniach ICIMOD i jednocześnie przekazywać aktualizacje ICIMOD dla ich sieci.

Zagrożenia bezpieczeństwa dla systemu IT, ilość czasu, jaki pracownicy i osoby spędzają w sieciach społecznościowych, są uważane za główne wady mediów społecznościowych, a szybka wymiana informacji jest postrzegana jako zaleta. Mimo wad media społecznościowe stają się coraz bardziej popularne wśród firm, organizacji i osób w zakresie wymiany informacji. Nie zdziw się więc, jeśli na wizytówce zobaczysz identyfikator sieci społecznościowej otrzymany od klienta biznesowego lub znajomego, który już korzysta z niego na swoich stronach internetowych.