Przez 75 lat naukowcy z Harvardu ścigali ponad 600 osób, aby zobaczyć, co przyczyniło się do długiego, zdrowego i szczęśliwego życia. Harvard Happiness Study to najdłuższe badanie zdrowia i szczęścia, jakie kiedykolwiek istniało i trwa do dziś. Badanie szczęścia Harvarda składa się z dwóch elementów: badania Granta i badania Gluka. Badanie Grant obejmuje 268 zdrowych fizycznie i psychicznie studentów Harvard College z klas od 1939 do 1944 r. Drugi komponent Badanie Glueck obejmuje 456 nieuprzywilejowanych, niegroźnych młodych ludzi w centrum miasta, którzy dorastali w dzielnicach Bostonu w latach 1940–1945. Wszyscy badani byli obywatelami płci męskiej i amerykańskiej.

Jakie spostrzeżenia znalazło 75-letnie badanie? Siedem zidentyfikowanych kluczowych czynników wymieniono poniżej.

1. Kontynuuj naukę

Badanie Gluek pokazuje śmiertelność uczestników w centrum miasta w wieku od 68 do 70 lat, podczas gdy uczestnicy Harvardu (dotacja) żyli dłużej – od 78 do 80 lat. Wyjątki? Uczestnicy szczęścia, którzy ukończyli studia (tylko około 6%), byli w podeszłym wieku tak samo zdrowi, jak uczestnicy stypendium. Badania sugerują, że brak wykształcenia może skrócić życie człowieka nawet o 10 lat.

Kilka badań potwierdziło korzyści zdrowotne edukacji. A jeśli ukończyłeś studia, ciągła stymulacja intelektualna w każdym wieku może zapobiec pogorszeniu się stanu umysłu i ciała.

2. Nie nadużywaj alkoholu

Nic dziwnego, że nadużywanie alkoholu jest główną przyczyną chorób i przedwczesnej śmierci wszystkich uczestników w obu grupach badawczych.

Główny badacz badania Harvard Happiness, Dr. George Vaillant doszedł nawet do wniosku, że „alkohol jest bardziej przyczyną niż wynikiem problemów życiowych”. Niektóre z tych problemów to depresja i nerwica, które następowały po nadużywaniu alkoholu, zamiast go poprzedzać.

3. Nie pal

Oprócz nadużywania alkoholu palenie papierosów było drugim co do wielkości czynnikiem przyczyniającym się do chorób i wczesnej śmierci wszystkich uczestników.

Co ciekawe, amerykańska firma tytoniowa nr 1 Phillip Morris była głównym sponsorem badania grantowego. W tych latach kwestionariusze uczestników zawierały pytania takie jak: „Jeśli nigdy nie paliłeś, dlaczego nie?” Mimo subtelnych tonów główny fundator badania nie mógł zignorować konsekwencji i śmierci związanych z paleniem. Oczywiście Philip Morris nie jest już sponsorem …

4. Ćwicz i utrzymuj zdrową wagę

W swojej książce o Harvard Happiness Study pt. Triumphs of Experience, Dr. Vaillant zakwestionował jeden z naszych najczęstszych pomysłów: ćwiczenia powodują dobre zdrowie. Pyta: „Czy nie może być na odwrót? Trenowanie zdrowych ludzi, ale niekoniecznie to ćwiczenie czyni ludzi zdrowymi”.

Badanie pokazuje, że regularne szkolenie w college’u przewiduje lepsze zdrowie psychiczne w późnym wieku niż zdrowie fizyczne.

Dr. Valliant podsumowuje, że ćwiczenia i zdrowa waga to dwa główne czynniki długiego życia i szczęścia. Podczas gdy naukowcy mogą nie wiedzieć dokładnie, dlaczego ćwiczenia i utrzymywanie zdrowej wagi pomagają ludziom żyć dłużej, badania podłużne po prostu pokazują, że tak jest! Po prostu to zrób.

5. Reguła relacji.

Na pytanie, czego nauczył się od ponad 40 lat jako kierownik Harvard Happiness Study, dr Valiiant: „Jedyne rzeczy, które są naprawdę ważne w życiu, to twoje relacje z innymi ludźmi”. Ponownie zapytany o klucz do zdjęcia ze studiów, Vaillant po prostu powiedział: „Szczęście jest miłością. Okres”.

W ostatnim przemówieniu TED dr Waldinger: „Dobre relacje sprawiają, że jesteśmy szczęśliwsi i zdrowsi”. Po 75 latach i 25 milionach dolarów wynik jest taki, że dobre relacje mają znaczenie.

Uczestnicy obu badań, którzy zgłosili bliskie relacje, byli nie tylko szczęśliwsi i zdrowsi, ale także żyli dłużej. Pozytywne relacje mają korzyści ochronne zarówno fizycznie, jak i psychicznie, podczas gdy złe relacje doprowadziły do ​​wcześniejszego upadku fizycznego i psychicznego. Pozytywne relacje mogą odeprzeć odczuwany ból fizyczny, podczas gdy koszmarne relacje mogą zaostrzyć ból.

Podczas badania rekordów ponad 600 osób przez 75 lat, Dr. Waldinger podsumował: „Ludzie, którzy osiągnęli to, co najlepsze, inwestują w relacje z rodziną, przyjaciółmi i społecznością. Z drugiej strony inwestują w swoją karierę i dążą do dalszych sukcesów, nie mają większego znaczenia dla długowieczności.

6. Klucz do sukcesu finansowego

Według badań podłużnych klucz do sukcesu finansowego powyżej pewnego poziomu nie zależy od inteligencji, ale od ciepła relacji. Ci, którzy najlepiej zrobili mierząc „ciepłe relacje” w ankiecie, zarabiali średnio 141 000 USD rocznie. I odwrotnie, nie ma znaczącej różnicy w maksymalnym dochodzie mężczyzn z IQ w przedziale od 110 do 115 i mężczyzn z IQ powyżej 150.

7. Opracuj świetne strategie radzenia sobie.

W badaniu Glueck pracowitość w dzieciństwie przewidywała zdrowie psychiczne dorosłych lepiej niż jakikolwiek inny czynnik, w tym spójność rodziny i ciepłe relacje macierzyńskie. Pracowitość dzieciństwa znajduje odzwierciedlenie w tym, czy chłopcy wykonują takie czynności, jak praca w niepełnym wymiarze godzin, prace domowe i zaangażowanie w szkolnych klubach i drużynach sportowych

Chociaż badanie potwierdza, że ​​możliwe jest wyjście ze złego dzieciństwa, wspomnienia szczęśliwego dzieciństwa są źródłem siły przez całe życie.

Wyniki badania szczęścia Harvarda

Wyniki badania Harvarda ujawniają siedem kluczowych czynników niezbędnych do szczęśliwego, długiego i zdrowego życia. Uczestnicy, którzy mieli tylko trzy z siedmiu czynników w wieku 50 lat, trzy razy częściej umierali w wieku 80. Badania pokazują, że potrzebujesz więcej niż trzech z siedmiu czynników, aby żyć długo w zdrowiu i witalności.

Chociaż ważne jest, aby być sprawnym i zdrowym, ważne jest również, aby czytać książki i utrzymywać aktywność umysłu. Odnosi się to również do opracowywania dobrych strategii radzenia sobie z kulkami krzywej rzucanymi przez życie. Jednak najważniejszym czynnikiem jest budowanie i utrzymywanie relacji. Zaangażuj się w społeczność, dzwoń do rodzeństwa, czytaj książki i śmiej się. Nauka mówi!